Sunday, October 16, 2011

Cantik Atau Tidak, Kenapa berbeza????

In The Name of Allah The Most Gracious Most Merciful
"Hai manusia, Sesungguhnya Kami ciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnga orang yang paling mulia di atara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaksa antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha mengenal. Al-Hujurat : 13



kenapa Allah ciptakan kita berbeza? sebenarnya hanya untuk kita saling mengenali. tak kisah la lelaki atau perempuan, besar atau kecik, gemuk atau kurus, cantik atau buruk, semua tu Allah tak pandang pun. so kenapa perlu beriya-iya dari biasa2 nak jadi cantik? dari gemuk nak kurus? dari kurus keding nak gemuk? dan sampaikan ada dari 'perempuan nak jadi lelaki and lelaki nak jd perempuan' nauzubiLlah..
memang tak salah untuk kita nampak lebih cantik dan menarik. tapi biar la kena dengan kehendak Allah, kadang2 nak bergaya tak kena tempat, hak Allah kita tak tunaikan,(i mean bertudung, solat, jaga hak snd, agama, hak ibubapa n so on) kita nak Allah jadikan kita menarik. since kita tak tunaikan hak Allah, rase2 Allah nak bg ke kt kita jugak??? hurm.. nak mudah camnilaaa... "ade ke orang yang nak bagi kita makanan dengan senang2 je tanpa kita bayar (dlm dunia skg la)?? kecuali hari jumaat kt masjid (tu pun kdg2 je..hehe)"

actually ikutkan ayat Quran kat atas, Allah tak pandang pun kecantikan, keelokann yang ada pada hambaNya. Allah kata 'yang paling mulia adalah orang yang paling bertakwa'. So, cantik ke kita, buruk ke kita, kurus ke kita, gemuk ke kita, lelaki atau perempuan, tak perlu nak persoal, Teruskan berusaha untuk mencapai TAKWA kepada Allah, sebab Allah hanya pilih hati orang yang bertakwa bukan rupa paras yang menarik. *Bilal bin Rabah kulit hitam je tp masuk syurga* :-)

Kurangkan MELAWA Tingkatkan TAKWA... ^_^

Wallahua'lam....

*xtually aku pun nak cantik, tapi malu nak mintak sb mmg xlayak* ;p

No comments:

Post a Comment